PRODUKTY >> Morskie i Lotnicze systemy optoelektroniczne
Samolotowy system monitoringu akwenów morskich i obszarów lądowych SSM
System ten składa się z następujących elementów bazowych:
- Lekki samolot rozpoznawczy EM-11R ORKA,
- Optoelektroniczny system obserwacyjny,
- Do wyboru jeden lub dwa kompaktowe radary z syntezowaną aperturą - SAR w paśmie L, X lub P,
- Radiowa linia przesyłania obrazów i danych w czasie rzeczywistym.
SSM może być wykorzystywany w następujących misjach:
- akcje poszukiwawcze i ratownictwo morskie,
- akcje rozpoznawcze i patrolowe,
- ochrona obszaru celnego i strefy ekonomicznej,
- ochrona łowisk ryb,
- kontrola nielegalnej imigracji i zagrożeń terrorystycznych,
- wspomaganie akcji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych,
- wykrywanie zanieczyszczeń i plam ropy naftowej na powierzchni morza,
- obserwacja i śledzenie obiektów,
- identyfikacja obiektów - rozpoznanie i rejestracja obiektów - zdarzeń,
- wykrywanie i rejestracja zanieczyszczeń powierzchni morza,
- wykrywanie i rejestracja awarii trakcji energetycznych,
- wykrywanie i rejestracja ognisk pożarów obszarów leśnych,
- wykrywanie i rejestracja skażeń epidemiologicznych,
- rozpoznanie geodezyjne,
- wykrywanie i identyfikacja obiektów nawodnych,
- wykrywanie zniszczeń na powierzchni morza i lądu,
- obserwacja powierzchni ziemi - tworzenie "map terenu",
- przesyłanie obrazu i danych drogą radiową w czasie rzeczywistym.
Główne zalety SSM:
- elastyczność aplikacji,
- wielosensorowość,
- skuteczność,
- szeroki zakres zastosowań,
- niskonakładowość,
- niskie koszty eksploatacji.
Samolot EM-11R Orka:
- duży zasięg, pułap i długotrwałość lotu, które mogą być dalej powiększone poprzez zamianę składanych do hangarowania końcówek skrzydła na wersję powiększającą rozpiętość z 13 do 16 metrów,
- układ 2-silnikowy i chowane podwozie, pozwalające na optymalne rozmieszczenie czujników opto-elektronicznych i anten,
- tłumiki oraz nisko-hałasowe śmigła typu constant-speed o specjalnej konstrukcji obniżające poziom hałasu,
- sprawdzone w locie właściwości lotne i sterowność samolotu pozwalają na lot także z 1 silnikiem wyłączonym (niższe zużycie paliwa i ograniczony poziom hałasu,
- kabina załogi połączona bezpośrednio z przestrzenią bagażową, pozwalająca na proste rozmieszczenie aparatury i zapewniająca dobre warunki pracy załogi,
- doskonała widoczność z kabiny pilota, porównywalna z widocznością ze śmigłowca, jest istotnym czynnikiem dla bezpośredniej obserwacji wzrokowej,
- możliwość startu i lądowania ze słabo wyposażonych lotnisk lub przygodnych lądowisk, bardzo przydatna w operacjach patrolowania z odległych baz.
Zadania patrolowe i obserwacyjne do niedawna wypełniane były tylko przez duże samoloty, dzięki rozwojowi miniaturyzacji elektroniki możliwe są do realizacji przez samoloty klasy ORKA.
W porównaniu ze śmigłowcem osiągnięto:
- znaczne zmniejszenie kosztów operacyjnych i eksploatacyjnych,
- zwiększenie zasięgu i czasu trwania misji,
- zmniejszenie poziomu hałasu,
- zmniejszenie poziomu wibracji w kabinie.

Dane techniczne : |
Zespół napędowy |
2x LYCOMING IQ - 320 160 KM (118 kW) |
Podwozie |
Chowane |
Długość |
8,9 m |
Rozpiętość |
13,5 m |
Pow. Skrzydła |
16,65 m2 |
Masa samolotu pustego |
1270 kg |
Max masa startowa |
1820 kg |
Prędkość max |
350 km/h |
Prędkość przelotowa |
295 km/h |
Prędkość min |
95 km/h |
Rozbieg |
250 m |
Dobieg |
300 m |
Zasięg max |
1500 km |
Girostabilizowana głowica optoelektroniczna SON.
Obrotowy girostabilizowany optyczno-elektroniczny system (SON 124L) z wbudowanym torem telewizyjnym i termowizyjnym do zastosowania cywilnego, przeznaczony jest do obserwacji i kontroli obiektów na dużej powierzchni (gazociągów, ropociągów, linii energetycznych, akwenów morskich, obszarów leśnych i rolnych, akcji ratunkowych, kontroli zagrożeń w sytuacjach kryzysowych, koordynacji akcji usuwania skutków).

Girostabilizowana platforma.
Bardzo dobre charakterystyki stabilizacji przechyłu wzdłużnego i poprzecznego oraz kursu są zabezpieczone poprzez czteroosiowy system girostabilizacji mechanicznej oraz elektronicznej stabilizacji obrazu, co pozwala wykorzystywać to urządzenie na każdym statku powietrznym.
Optoelektroniczny systemu obserwacyjny.
Dane techniczne : |
Rodzaj stabilizacji mechanicznej |
czteroosiowa (azymut, kąt elewacji) |
Rodzaj stabilizacji elektronicznej |
przechył, wibracje |
Zakres kąta obrotu w azymucie |
190° |
Zakres kąta obrotu w elewacji |
od +5° (góra) do - 90° (dół) |
Przyspieszenie kątowe |
do 180°/s2 |
Tor termowizyjny
Dane techniczne : |
Typ detektora |
chłodzony CMT IRCCD |
Ilość elementów |
768 x 576 |
Zakres spektralny |
3-5µm |
Typ chłodzenia |
mikrokriogeniczny |
Tor telewizyjny
Dane techniczne : |
Typ detektora |
matryca ½ |
Ilość elementów |
752 x 582 |
Parametry obrazu |
625 linii, 25 odświeżanie |
Zakres spektralny |
0,6 - 0,95µm |
Automatyczny system śledzenia obiektu.
Specjalnie opracowany do automatycznego śledzenia teletermowizyjny system przechwytywania i śledzenia, pozwala przechwytywać obiekt za pomocą wskazań operatora a następnie śledzić go automatycznie.
Elektroniczna obróbka obrazu.
Pozwala na skuteczną obserwację nawet w złych warunkach meteorologicznych, polepsza jakość obrazu, zwiększa kontrast, zwiększa skuteczność i zmniejsza czas rozpoznawania obiektów.
Przykłady przetwarzania obrazów telewizyjnych i termowizyjnych:
Obraz rzeczywisty |
Obraz po obróbce |
|
|
Warunki: ranek, mgła, odległość 21 km |
Obraz rzeczywisty |
Obraz po obróbce |
|
|
Warunki: zima, wieczór, odległość 3.5 km |
Widok termowizyjny samochodu i ludzi.
Przemysł rafineryjny.
Diagnostyka stanu technicznego linii wysokiego napięcia (termowizyjna kontrola uszkodzeń).
Wykrywanie defektów linii energetycznych za pomocą spektrum IR. |
|
|
Cała ulotka w formacje PDF dostępna jesttutaj
Download this brochure in EnglishherePDF, part I)
Download this brochure in Englishhere(PDF, part II)
|